Ibanez RG7421-WNF [7-str] - Walnut Flat i gruppen Stränginstrument / Gitarr / Elgitarr hos Musikanten i Umeå AB (10-310449241414)
Ibanez RG7421-WNF [7-str] - Walnut Flat
Ibanez RG7421-WNF [7-str] - Walnut Flat
Ibanez RG7421-WNF [7-str] - Walnut Flat
Ibanez RG7421-WNF [7-str] - Walnut Flat

Ibanez RG7421-WNF [7-str] - Walnut Flat

Elgitarr i Ibanez Standard serie, stabila byggen i helt rätt prisläge. 3-delad hals för ökad stabilitet, tunn och lättspelad halsprofil. En gitarr som förstås är tänkt mer för lite tyngre musik, och den gör jobbet med mycket väl godkänt.

Våra tekniker justerar alla instrument innan leverans!

Artnr: 10-310449241414
Lägg i önskelistan
Webblager: Finns i lager
Finns varan i butik?
Luleå
Skellefteå
Umeå
Ibanez
4799 kr
Antal: 
Öppet köp i 14 dagar Fri frakt över 1000 kr Komplett serviceverkstad
  • 3-delad Wizard II-7 hals.
  • Mahogny kropp.
  • Jatoba greppbräda m/vita dot inlägg.
  • Jumbo band.
  • Fast stall.
  • QM-7 (H) neck pickup.
  • QM-7 (H) bridge pickup.
  • 009/.011/.016/.024/.032/.042/.054 D'Addario EXL strings.
  • Black hardware.
  • Halsen:
  • Scale: 648mm/25,5".
  • Width at Nut: 48mm.
  • Width at Last Fret: 68mm.
  • Thickness at 1st: 19mm.
  • Thickness at 12th: 21mm.
  • Radius: 400mmR.
Ibanez har varit marknadsledande på 7-strängade gitarrer i många år nu. RG7421 är en lite enklare 7-strängad modell i Ibanez Standard serie. En gitarr som funkar till långt mycket mer än dänga låga riff som får byxorna att fladdra. Gitarren har en 3-delad Wizard II-7 hals av Lönn. Halsen är en standard 648mm/25,5" mensur. Kroppen är gjord i Basswood (Lind) vilket är ett ganska lätt trä med en jämn frekvensåtergivning över hela registret. Det gör det till ett trä som ljudmässigt är lätt att färga åt många olika håll och få många olika sorters ljud ur. Den jämna frekvensåtergivningen gör det också väldigt lämpligt för distade ljud, det limmar ihop ljudet snyggt utan att det bli vare sig spretigt eller otydligt.

Mickarna är Ibanez QM-7, kopplade på en 5-läges switch med gemensam ton och volymkontroll.
Lägena man kommer åt på switchen är.

  • 1. Stallmick i serie*
  • 2. Stallmick splittad** ihop med splittad mittmick.
  • 3. Mittmick
  • 4. Halsmick med spolarna kopplade parallellt***.
  • 5. Halsmick i serie

* Serie, båda spolarna på micken är kopplade i serie efter varandra och micken ger så mycket output och kraft den är designad för. Läser du om micken på tillverkarens hemsida så är det detta läge som blir beskrivet. Micken är då brumutsläckande och helt tyst.

** Splittad, att micken är splittad betyder att en av mickens två spolar stängs av och blir en singlecoil (bara en aktiv spole). Det gör att man får hälften av den output och kraft micken har när spolarna är kopplade i serie. Micken förlorar sin brumutsläckande förmåga när en spole stängs av. Men läge 2 och 4 är brumutsläckande och tysta då den aktiva spolen på stall (läge 2) eller halsmick (läge 4) är kopplad i parallell med mittmicken.

Det ger ett svagare, ljusare och mer öppet ljud med en renare, tydligare och fastare bas. Ett ljud som passar väldigt bra till rena och halvdistade ljud (eller för all del, att öppna upp även ett hårt distat ljud). Eftersom bara en spole är aktiv kan man välja om man vill ha den aktiva spolen mot stallet eller mot halsen, vilket påverkar hur den låter, varmare närmare halsen och ljusare närmare stallet (kräver att man fysiskt vänder micken i gitarren).

*** Parallell, mickens båda spolar är kopplade parallellt med varandra.
Det ger ett svagare, renare, tydligare och lite basfattigare ljud än när spolarna är kopplad i serie. Hur mycket svagare micken blir av att kopplas i parallell finns det inget entydigt eller exakt svar på, det beror helt på mickens konstruktion. Mickar som är konstruerade av två likadana spolar blir det ca 25-33 % av den output micken har i serie när man kopplar den i parallell, somliga mickar blir ännu svagare än så och somliga har kvar så mycket som 50 % av den output den har i serie. Pratar man motstånd (ohm) så har den ca ¼ av den ohm den mäter i serie kvar om man kopplar den i parallell (på en mick med två likadana spolar).

Droppet i output gör också micken mer dynamisk, ljudet blir mindre komprimerat och reagerar mer på nyanser i ens anslag och spel. Det blir, till exempel, en mer framträdande skillnad mellan lösa och hårda plektrumanslag. Det är ett extremt användbart läge för att få ett svagare, renare, tydligare och mer dynamiskt ljud, oftast använt i halsläget. Kanon för att få till ett bra rent ljud ur en lite hetare humbucker som annars lätt blir burkig, platt, steril och livlös. Eller för att rensa upp en otydligt halsmick när man spelar med distade ljud, eller varför inte för att få ett mer öppet och levande crunch ljud.

Skillnaden i output upplevs inte som så stor som det på pappret kan verka som, speciellt inte med distade ljud. I hetare humbuckers är parallellkoppling oftast ett bättre alternativ än att splitta för att komma åt ett svagare och mer levande ljud. Micken är fortfarande brumutsläckande och tyst.
Antal strängar: 7-strängad

Mer från Ibanez

Ibanez AZS2200F - Sunset Burst
Förbeställning

Äntligen kommer en single...
25995 kr
Ibanez AMH90-PBM Artcore - Black
AMH är en semi-hollow body* gitarr som är ca 3cm...
7299 kr
Ibanez IMC50FS Trubadurstol
Trubadurpall med perfekt benstöd och ett inbyggt stab...
699 kr
Ibanez PC12MHCE-OPN
Stålsträngad akustisk gitarr med inbyggt mikrofo...
2490 kr
Ibanez TMB-30 Talman Shortscale - Black
Talman har alltid varit lite vintagedoftande instrument so...
2690 kr
Ibanez SR305EB-WK Elbas [5-strängad]
SR är nog den basmodell de flesta tänker på...
4999 kr
Ibanez GRG121DX - Black Flat
En gitarr behöver inte kosta massor för att l...
2799 kr
Ibanez RGD71ALMS-BAM Axion Label Multiscale [7-str]
Axion Label kan bäst beskrivas som en gren på Ir...
11999 kr